piątek, 31 stycznia 2014

Liebster Blog Award

Ostatnio z radością otworzyliśmy maile z nominacjami do Liebster Blog Award. Edyta zaprosiła do zabawy nas oboje, Karolina natomiast nominowała Kaś. Dziękujemy, dziewczyny! Przysiedliśmy na kilka chwil i jakoś udało nam się odpowiedzieć, chociaż łatwo nie było.. Przyjemny to jednak trud, zwłaszcza jako odskocznia od nauki. (:


Pytania Edyty

1. Wyobraź sobie, że nie żyjesz w XXI w., ale w X (masz do dyspozycji całe dziesiąte stulecie). Kim jesteś i dlaczego?

Kaś: Niewiele wiem na temat dawnych dziejów Europy, jednak myślę, że gdyby w X wieku było mi dane mieszkać na tych samych ziemiach co teraz, byłabym Słowianką, a w społeczeństwie z pewnością pełniłabym rolę szeptuchy czy wiedmy, jak to wtedy określano. Trudniłabym się ziołolecznictwem i gromadziła życiową mądrość.

Sylwek: Myślę, że stanowisko jakiegoś pałacowego skryby w pełni by mi odpowiadało. Było ono w miarę bezpieczne i niezależne od jakichkolwiek nadwornych intryg. 

2. A teraz podróż w przyszłość. Tym razem żyjesz w XXVI w.. Kim jesteś i dlaczego?

Kaś: Ooo, to łatwe! Jestem… bibliotekarką! Prowadzę skład papierowych książek, takich prawdziwych, których od kilku wieków nie ma już w obiegu. Śledzę rynek obrotu dziełami ze swojej posesji gdzieś na niewielkiej, zalesionej planecie, na której goszczę ludzi pogubionych w świecie digitalizacji i technologii. Czasem wybywam stamtąd, żeby dotrzeć na inną planetę, bo dowiaduję się o jakiejś aukcji dla takich kolekcjonerów jak ja, ale dzieje się to raczej rzadko. Wolę spędzać wieczory po prostu czytając.

Sylwek: Członkiem ekspedycji badawczej wysłanej na odległą planetę. Ale oczywiście moje zadanie nie było by niebezpieczne - ktoś w końcu musi prowadzić dziennik wyprawy ;)

3. Jaka piosenka oddaje najlepiej Twój dzisiejszy nastrój?

Kaś: Seether - Remedy

Sylwek: Incubus - Drive 

4. Jaki język obcy chciałabyś/chciałbyś opanować?

Kaś: Póki co stawiam na podstawy – chciałabym w końcu certyfikować się z niemieckiego i podszlifować angielski. Później mogę pomyśleć o tym, o czym marzę, czyli zapisaniu się na hiszpański. (:

Sylwek: Zdecydowanie rosyjski, podoba mi się jego brzmienie ;)

5. Jesteś sławna/sławny (nie wnikamy z jakiego powodu) i ma powstać o Tobie film. Kto Twoim zdaniem najlepiej by Cię zagrał?

Kaś: Helena Bonham Carter - specjalizuje się w trudnych postaciach.

Sylwek: Christoph Waltz - jak szaleć, to szaleć ;p (Sylwek przyznał się, że w pierwszej wersji miał to być Hugh Dancy – jako zadeklarowana Grahamka aprobowałabym raczej ten pierwotny pomysł. - K.)

6. Jaką, jedną, książkę powinien przeczytać każdy niezależnie od swoich zainteresowań?

Kaś: „Opowieść wigilijną”. Nie jest gruba, a świetnie napisana i ma w sobie wiele wartościowej treści. Pamiętam, że już jako dziecko byłam nią zachwycona, a dziś doceniam jeszcze bardziej to, co ma w środku. 

Sylwek: „Rok 1984", bo to książka, która wydaje się być coraz bardziej aktualna...

7. Uśmiecham się, gdy ... (dokończ zdanie)

Kaś: Przyjdzie mi do głowy coś zabawnego. Na ulicy, w sklepie, w domu… Zawsze. Później ludzie dziwnie na mnie patrzą, bo przecież nikt nie siedzi w mojej głowie. Może myślą, że śmieję się z nich?

Sylwek: Widzę małe kotki xD

8. Twoja obsesja to ...

Kaś: Oprócz książek? Czasem jestem pedantką. To znaczy nie przeszkadza mi warstwa kurzu na szafce, ale świeczki muszą pasować do serwetek na stole, krawat do sukienki, a książki po prostu muszą stać według wysokości.

Sylwek: Książki, oczywiście!

9. Słowo, którego nadużywasz?

Kaś: Oprócz tych nie do końca cenzuralnych (które staram się ograniczać), co jakiś czas mam nowe słówko, które powtarzam przy każdej okazji, z reguły jest to jakaś onomatopeja. Najczęściej chyba „miau”. No i wciąż mówię wszystkim „cześć”, nawet jeśli widzę ich tego dnia dziesiąty raz.

Sylwek: „Spoko”.

10. Wymyśl nowe zakończenie swojego ulubionego filmu lub ulubionej książki i podziel się nim.

Kaś: Jej. Moje ulubione książki kończą się prawidłowo i słusznie, dlatego są moimi ulubionymi. ;D Ale osobiście zmieniłabym zakończenie cyklu o Hannibalu Lecterze. Mogłabym nawet zaakceptować to, że w przypływie supermocy Starling zabiłaby Lectera na końcu „Hannibala”, a później zjadła jego serce, popijając dobrym winem. Prawdziwe zakończenie chyba mnie przerosło.  

Sylwek: Chyba problem z ulubionymi książkami/filmami jest taki, że w moich oczach są one idealne i aż żal byłoby coś zmieniać ;)

11. Jaki był Twój najbardziej dziwaczny zakup?

Kaś: Książkowy? Angelfall. Wyobraź sobie to uczucie, gdy wychodzisz z domu po kawałek dobrej fantasy o aniołach, wracasz, otwierasz książkę, a tam paranormal romance…

Sylwek: Raz się dałem namówić ulicznemu sprzedawcy na perfumy za 20 dychy, jakoś na początku liceum. Nic dziwniejszego mi do głowy nie przychodzi.



Pytania Karoliny

1. Za co najbardziej uwielbiasz książki?

Moim zdaniem nie ma innego sposobu spędzania wolnego czasu, który tak wiele dawałby człowiekowi. To nie jest po prostu zabijanie kolejnych sekund, gdy płyną zbyt wolno. Książki rozwijają wyobraźnie, pozwalają kształtować oceny moralne, śledzić wątki przyczynowo-skutkowe i dzięki temu zdobywać umiejętności związane z analizą skutków własnych działań... Że nie wspomnę o ortografii i gramatyce. Poza tym dzięki książkom mogę się przenosić w miejsca, do których normalnie nigdy bym nie dotarła.

2. Czy ograniczasz się do czytania książek jednego gatunku, czy starasz się poszerzać horyzonty?

Och, stale zmieniam literackie zainteresowania i sięgam po to, na co akurat mam ochotę. Nie ograniczam się w żaden sposób – no, może nie przepadam za science-fiction. Specjalne miejsce w moim sercu mają od jakiegoś czasu młodzieżowe dystopie.

3. W świecie z jakiej powieści chciałabyś się znaleźć?

Pozostaję wierna marzeniom z dzieciństwa i całym sercem marzę o znalezieniu się w świecie rodem z „Harry’ego Pottera”! 

4. Jak wygląda Twoja biblioteczka?

Generalnie tak. Plus drugi regał na stancji, ale tam tylko jakaś setka tytułów, w tym sporo podręczników.



5. Częściej kupujesz książki, czy może wypożyczasz je z biblioteki?

Z biblioteki korzystałam mniej-więcej do połowy liceum, od tamtej pory kupuję na potęgę. Od dziecka byłam przyzwyczajona, że w domu było dużo książek, no i że sporo kupowano ich mnie. Jako że nie ograniczam się w kwestii gatunków literackich, z reguły ciekawi mnie niemal wszystko, co wpadnie w moje ręce, dlatego też zakupy są tak duże.

6. Jakie jest Twoje zdanie na temat e-booków i audiobooków.

Audiobooków ostatni raz słuchałam w dzieciństwie – była taka seria z bajkami, „Dawno, dawno temu…”, książeczki i kasety. Nigdy więcej do nich nie wróciłam i chyba tylko bym się męczyła. Z reguły nie umiem siedzieć/leżeć bez ruchu i moja uwaga szybko przeniosłaby się ze słyszanego tekstu na coś innego. Co do e-booków – długo byłam ich zagorzałą przeciwniczką, no bo jak to tak, książkę na kalkulatorze czytać? Bez kartek?! Moje stanowisko złagodniało, gdy zapragnęłam przeczytać „Rage’a” Stephena Kinga, książkę, która nie ma polskiego wydania. Później dowiedziałam się o idei BookRage’a, czyli portalu, gdzie nawet za symboliczną złotówkę możemy kupić pakiet książek, które zniknęły już z obiegu. Dzięki tej inicjatywie mam kilka awaryjnych e-booków w pamięci telefonu. Tak czy inaczej nie mam zamiaru rezygnować z papierowej biblioteki.

7. Jaka książka zmieniła Twoje życie?

Szczerze? Żadna. Nigdy książka nie miała bezpośredniego wpływu na to, co się ze mną stało. Jeśli chodzi o wpływ pośredni - decyzję o wyborze psychologii jako kierunku studiów podjęłam w gimnazjum, gdy zaczytywałam się w powieściach o narkomanach i wszelkich zaburzeniach. To żaden mesjanizm, kierowała mną nie tyle chęć pomocy ludziom, co fascynacja postaciami terapeutów.

8. Gdybyś miała możliwość przeprowadzenia wywiadu z jakimś pisarzem, kto by to był?

Clarissa Pinkola Estés

~*~

Jak każe tradycja, i my wybraliśmy kilka osób, których odpowiedzi bardzo chcieliśmy zobaczyć. Są to: Ami Oczarowana KsiążkamiampHMałgorzata PoznańskaJaneMarzenka P. oraz limonka.

Pytania dla Was:
1. Gdybyś miał/a nieograniczony dostęp do literackiego (pół?)świadka, z którym pisarzem chciał/a/byś złapać bliższy kontakt?
2. Ile książek liczy Twoja biblioteczka i jak przechowujesz swoje zbiory?
3. Czy podczas czytania jakiejś książki pomyślałeś/aś "zrobił/a/bym to lepiej!"? Jeśli tak, podaj jej tytuł i powód. 
4. Przygody jakiej postaci literackiej chciał/a/byś przeżyć?
5. Jaka jest Twoja recepta na udany wieczór?
6. Co najbardziej przyciąga Cię do sięgnięcia po dany tytuł? Okładka, blurb czy może coś całkiem innego?
7. Jakie są Twoje "idealne warunki do czytania"?
8. O jakiej książce marzysz, choć póki co nie możesz jej mieć?
9. Co najbardziej Cię denerwuje, a co sprawia Ci najwięcej radości?
10. Co, poza czytaniem, lubisz robić w wolnym czasie?

Życzymy miłej zabawy! :3

15 komentarzy:

  1. Sylwek! Moja bratnia duszo! - tu piję do Twojej wypowiedzi o języku rosyjskim :D Ja ze względu na jego piękne brzmienie pilnie uczyłam się go przez wiele lat, a teraz czasami sięgam po rosyjskojęzyczne książki, filmy, płyty :)
    Musiałam to napisać w pierwszej kolejności :D
    Dziękuję Wam za odpowiedzi :) Jestem nimi zachwycona! Wybraliście świetnych i nietuzinkowych aktorów, którzy mieliby się w Was wcielić. Incubusa znam, ale o Seether pierwszy raz słyszę, więc będę miała, co posłuchać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwek też o Seether dowiedział się z tego posta. A myślałam, że to kapela powszechnie znana od czasu, gdy parę lat temu wskrzesili "Careless Whisper". ;o

      Usuń
    2. No ja niestety rosyjski znam tylko w stopniu szczątkowym (aczkolwiek cyrylicę w miarę potrafię odczytać), ale kiedyś na pewno nauczę się tego pięknego języka ;)

      Usuń
  2. Dziękuję za nominację, to spory zaszczyt biorąc pod uwagę długość istnienia mojego bloga. :) Postaram się jeszcze dzisiaj skomponować odpowiedzi, chociaż niektóre pytania są podchwytliwe. ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ciężko było nam je wymyślić, a wyszły podchwytliwe? ;o

      Usuń
  3. A więc tak, gdy zobaczyłam ten post od razu oczami poleciałam do zdjęcia i pomyślałam - szaleńcy! - wybaczcie - to w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu! a nawet pieszczotliwie (chociaż nie wiem, czy mogę sobie pozwolić na aż taką zażyłość, hmmm...? ;p oj dobra, nie ważne, a więc pieszczotliwie :)
    Dziękuję bardzo za nominację! Jest mi niezmiernie miło, bo to moje pierwsze tego typu wyróżnienie :)
    Oczywiście z chęcią wezmę udział i odpowiem, tylko muszę znaleźć więcej natchnienia i czasu z naciskiem na to drugie (a może pierwsze?) bo dzisiaj męczyłam się cały dzień z Excelem, notatkami, skryptami i całym mnóstwem tego sesyjnego koszmaru :(
    Jeszcze raz dziękuję i uciekam, zanim się zbłaźnię zupełnie ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To był uroczy komentarz. ;D Czekam z niecierpliwością na Twoje odpowiedzi!
      O szaleństwie będzie można mówić, gdy pokażemy całą, calutką biblioteczkę, jak już ogarniemy wspólną w jednym miejscu. A zażyłości są fajne. ;3

      Usuń
    2. Spięłam się w sobie i odpowiedziałam na Wasze pytanka.
      Nominowałam tylko 5 osób, bo "bloguję" dopiero od niedawna i nie mam jeszcze tak rozwiniętej "sieci" :D Wybaczcie :)

      http://recenzjeami.blogspot.com/2014/02/liebster-blog-award.html

      Usuń
  4. Miło mi że znalazłam się wśród wytypowanych. Nie mogę obiecać, że odpowiem na pytania, bo trzeba się nad kilkoma porządnie skupić :) Bardzo ciepło zrobiło mi się jednak na serduchu, że zostałam zauważona ;) Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za wzięcie udziału w zabawie, a biblioteczka po prostu zwala z nóg :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początkowo chciałam jakoś ją opisać, ale nie byłam zbyt myśląca tego dnia, więc po prostu poszłam i zrobiłam zdjęcie, nie bacząc na bałagan. ;)

      Usuń
  6. Wow porządna biblioteczka ;) Ja niedługo zakupię regał, gdyż po prostu zaczyna brakować miejsca na moje "smakołyki" ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej, bez regału to się nie da.. Podziwiam, że do tej pory dawałaś radę. ;) Ja musiałam w zeszłym roku dokupić drugi na stancję, bo okazało się, że w niewyjaśnionych okolicznościach zaczęło przybywać książek szybciej, niż nadążałam wywozić je do domu. ;D

      Usuń
  7. Dziękuje za nominację. Jeżeli chcecie zobaczyć odpowiedzi to zapraszam na bloga ;D

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesujące odpowiedzi :D Nie wiem dlaczego, ale najbardziej rozbroiły mnie te małe kotki xD Jeszcze raz dziękuję za nominację, bardzo mi miło :) Z pewnym poślizgiem czasowym zapraszam do przeczytania odpowiedzi ;)
    http://oczarowanaksiazkami.blogspot.com/2014/02/liebster-blog-award-2.html

    OdpowiedzUsuń

Komentarze są dla nas źródłem siły do prowadzenia bloga i wielkiej radości, dlatego też będziemy wdzięczni za każdy pozostawiony przez Was ślad.