wtorek, 8 kwietnia 2014

Marta Kisiel - "Dożywocie"


No i nie wytrzymałem. Naprawdę chciałem wykazać się silną wolą, pokazać, że potrafię sobie dawkować przyjemności. Ale niestety, odkąd na mojej półce znalazło się "Dożywocie", mój wzrok z utęsknieniem spoglądał na grzbiet tej książki. Opamiętałem się jednak na tyle, żeby skończyć czytaną wówczas powieść, ale gdy tylko dotarłem do ostatniej kropki, nie minęła nawet sekunda, a już siedziałem z debiutancką książką Marty Kisiel w dłoniach..

Konrad Romańczuk to początkujący pisarz tuż po trzydziestce i jednocześnie mieszczuch pełną gębą. Pewnego dnia okazuje się, że jako jedyny spadkobierca dalekiego krewnego (którego imienia nawet nie jest w stanie podać) stał się właścicielem Lichotki - wiekowego domostwa o dość ekscentrycznym, gotyckim wyglądzie. Ów nieruchomość zamieszkana jest przez równie ekscentrycznych lokatorów, z których każdy mógłby startować w konkursie na największe żywe (bądź nieżywe) kuriozum.

Plejadę osobliwości otwiera Licho - anioł płci nijakiej - z upodobaniem do porządków wszelkiej maści, cierpiące niestety na alergię na pierze. Oprócz niego w domu zamieszkuje widmo panicza-samobójcy z epoki romantyzmu, pradawny stwór z licznymi mackami i hobby w postaci kuchcenia oraz czworo utopców z zamiłowaniem do higieny. No, jest też jeszcze czarna kotka o imieniu Zmora, ale to byt całkiem zwyczajny (nie licząc jej uwielbienia do całkiem żywej poduszki w postaci Konrada). Z czasem liczba lokatorów się zwiększa, nie będę jednak zbytnio zdradzał fabuły..

...zwłaszcza, że tej fabuły nie ma tak naprawdę zbyt wiele. Cała książka podzielona jest na pięć ni to rozdziałów, ni to opowiadań, mniej lub bardziej połączonych ze sobą historią, która nie jest najistotniejszą częścią powieści. Dzieło Marty Kisiel oparte jest w głównej mierze na znakomicie wykreowanych postaciach i zachodzących między nimi relacjach, fabuła jest tu niejako tłem dla licznych zabawnych sytuacji i gagów. Momentami miałem wrażenie, że mam do czynienia nie tyle z powieścią, co z bardzo rozbudowanym skeczem kabaretowym. Muszę jednak nadmienić, że pod sam koniec książki kwestie fabularne wracają ze zdwojoną siłą, rozbudzając w czytelniku całą gamę emocji, a nie tylko liczne salwy śmiechu.

Oprócz świetnej kreacji bohaterów kunszt literacki Ałtorki ujawnia się jeszcze w jednym aspekcie - w języku. Każde zdanie, ba, każde słowo wydaje się być dokładnie przemyślane i nadaje narracji oraz dialogom wyraźnie widoczne cechy. Zdecydowanie nie ma w tej książce przypadkowych wyrazów. Język, jakim posługuje się Marta Kisiel, jest bogaty w niespotykane na co dzień wyrażenia, nie są to jednak zwroty niezrozumiałe - wręcz przeciwnie! Co więcej, w momentach tego wymagających Ałtorka świetnie i zarazem przezabawnie tworzy wypowiedzi oddające ducha romantyzmu, idealnie też obrazuje udawanie przez postać wady wymowy.

"Dożywocie" to komizm w czystej, najdoskonalszej postaci. Ciężko jest doszukiwać się strony, przy której czytelnik nie parsknie śmiechem. Prezentowany w powieści humor nie jest może za każdym razem najwyższych lotów, w żadnym jednak momencie nie jest on prostacki. Zarówno postaci, jak i żarty oraz język są dopracowane w każdym calu, dzięki czemu książka zapewnia kilka godzin porządnej rozrywki - mi na przykład solidnie pomogła przetrwać czas spędzony na chorowaniu.

17 komentarzy:

  1. Lubię takie książki, lekko ironicznie, prześmiewcze i komiczne ;) Na pewno po nią sięgnę ;D

    OdpowiedzUsuń
  2. Okładka jest cudowna! Ale nie wiem czy przeczytam.
    zapraszam do mnie, zaczytan-a.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ooo!
    Chętnie przeczytam, jeżeli ta powieść jest aż tak udana! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Z chęcią przeczytałbym, brzmi interesująco, ale muszę teraz napisać, że książki z wydawnictwa Fabryka Słów za każdym razem mają świetne okładki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powiedziałbym, że za każdym razem. ;p Moim zdaniem Fabryka skacze od jednej krawędzi do drugiej na skali jakości okładek - albo robi je przepiękne, albo są one wyjątkowo brzydkie. Aczkolwiek zdecydowanie częściej trafiają się te przyjemne dla oka. ;>

      Usuń
  5. Trochę mi to przypomina starą bajkę z czasów mojego dzieciństwa "Farma pełna strachu" czy jakoś tak. :P Też takie dziwnie, niby mroczne stwory mieszkały i było śmiesznie. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, można się doszukać pewnego luźnego podobieństwa... Ale tylko luźnego, książka nie jest kopią bajki. ;>

      Usuń
  6. Cóż za zdjęcie, padłam na klawiaturę :) Książka wydaje się ciekawym eksperymentem, chętnie sięgnę. PS. To "Ałtorka" to tak specjalnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej specjalnie - Marta Kisiel sama siebie określa "Ałtorką". Natomiast pluszak na zdjęciu to nawiązanie do innego pseudonimu autorki... ;p

      Usuń
  7. Chętnie sama zajrzę do książki, bo wydaje się być naprawdę intrygująca :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznam się, że o tej książce nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Od dłuższego czasu "poluję" na książki Marty Kisiel :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o "Dożywocie", to 'polowanie' jest obecnie bardzo trafnym słowem...

      Usuń
  10. Tej książce mówię tak :) dzięki za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam! Mam! Czeka aż skończę Black Out :) którego szybko skończę, bo wciąga ^^

    OdpowiedzUsuń
  12. A to coś ciekawego, trzeba będzie zapoznać się z tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi dobrze. I wszyscy się tym od jakiegoś czasu na blogach szczerze zachwycają... Nawet jakąś akcję z przesyłaniem tej książki, żeby więcej osób ją mogło przeczytać, gdzieś ostatnio widziałam. Ja jej na razie nie miałam w łapkach, ale spróbuję poszukać. Pewnie by w moje poczucie humoru trafiło.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze są dla nas źródłem siły do prowadzenia bloga i wielkiej radości, dlatego też będziemy wdzięczni za każdy pozostawiony przez Was ślad.