Opowiadanie otwierające antologię nosi tytuł
"Wudnerwaffe" i już przy nim nastąpił pierwszy zgrzyt. Po kilku początkowych
zdaniach miałem wrażenie, że gdzieś już to czytałem. Stronę dalej przypomniałem
sobie, że to samo opowiadanie otwierało antologię "Strasznie mi się
podobasz". Średnio podoba mi się polityka prowadzona przez wydawcę, który
dwukrotnie sprzedaje ten sam 'produkt' (w dodatku raczej przeciętny). Samo
opowiadanie to często pojawiający się u Pilipiuka motyw alternatywnej
rzeczywistości, choć tym razem przedstawiony w formie nieco bardziej karykaturalnej
- otrzymujemy tu m.in. żyjącego w ubóstwie Hitlera parającego się malarstwem, a
także doktora Mengele, dilera morfiny.
Bohaterem dwóch opowiadań jest znany z wcześniejszych
antologii doktor Paweł Skórzewski. W "Traktacie o higienie" lekarz walczy
z plagą wszawicy w niewielkiej wszy i jako jeden ze środków zaradczych stosuje
obcięcie włosów u osób dotkniętych chorobą. Nie wie on jednak, że powszechny u
mieszkańców wsi zabobon, dotyczący odciętego kołtuna, może mieć w sobie ziarnko
prawdy... Historia opowiedziana przez Pilipiuka jest krótka i nieskomplikowana,
a mimo to wciągająca. Drugim z opowiadań o doktorze Skórzewskim jest
"Sekret Wyspy Niedźwiedziej". To jedna z dłuższych opowieści w
zbiorze, aczkolwiek tutaj także fabuła jest nieskomplikowana i
jednotorowa. Tym razem lekarz, za sprawą
swojego krewnego, zostaje członkiem carskiej ekspedycji na tytułową wyspę,
gdzie prawdopodobnie żyją gęsi Filaretowa - jak dotąd nie udało się napotkać
ich żywego okazu, natrafiano jedynie na pióra lub martwe osobniki. Cała misja
ma jednak nie tyle charakter badawczy, co polityczny, gdyż w to samo miejsce
płynie ekspedycja niemiecka. Opowiadanie zrobiło na mnie bardzo dobre wrażenie,
rozczarował mnie jednak sposób, w jaki autor zdecydował się je zakończyć.
Pięć opowiadania, czyli połowa antologii, dotyczą lubianej
przez Pilipiuka tematyki archeologii. Ich bohaterem jest Robert Storm albo
doktor Olszakowski (a w jednym wypadku obydwaj panowie) i oscylują one wokół
poznawania przeszłości. Najbardziej wyróżnia się opowiadanie "Ślady stóp w
wykopie" - tutaj archeologia jest tylko tłem dla całej historii, a sama
opowieść utrzymana jest w konwencji charakterystycznej dla literatury grozy.
Dzięki temu opowiadanie, choć dość krótkie, trzyma w napięciu i pobudza wyobraźnię,
co dodatkowo spotęgowane zostało przez otwarte zakończenie. Pozostałe cztery opowiadania
"archeologiczne" nie wzbudzają aż tylu emocji. Opowiadania z Robertem
Stormem, "Ludzie, którzy wiedzą", "Yeti ciągną na zachód"
oraz "Szewc z Lichtenrade", opierają się niemal w całości na
rozmowach głównego bohatera z innymi ludźmi oraz poszukiwaniu informacji w
starych książkach i dokumentach. Ale chociaż ich akcja nie porywa, są one nad
wyraz ciekawe i klimatyczne. Nieco inaczej jest w przypadku
"Świątyni", historii z doktorem Olszakowskim, w której to Pilipiuk
sięgnął po motywy szamanistyczne z kultury lapońskiej. Opowiadanie jest
zdecydowanie przydługie w porównaniu do oferowanej treści, a mistyczna otoczka
tylko w niewielkim stopniu poprawia jakość raczej przeciętnej fabuły.
Ostatnie dwa opowiadania nie wpisują się w żadną z
wymienionych przeze mnie wcześniej konwencji. W "Parowozie"
otrzymujemy historię Masława Malinowskiego, dziennikarza piszącego artykuły dla
pisma o tematyce zjawisk paranormalnych. Udaje się on do Michałowic,
miasteczka, w którym ludzie umierają o wiele częściej, niż gdziekolwiek
indziej. W trakcie dziennikarskiego śledztwa Masław odkrywa, że może mieć to
związek z tajemniczą lokomotywą, która pojawiła się w mieście tuż po
zakończeniu wojny. Chociaż fabuła opiera się tylko na odkrywaniu
przeszłości, przedstawiona historia jest
ciekawa i spójna, a ja sam z wielkim zainteresowaniem poznawałem kolejne
elementy układanki. Najlepsze moim zdaniem opowiadanie zostawiłem na sam
koniec. Akcja "W okularze stereoskopu" umiejscowiona została w
Warszawie w czasach komunizmu, a głównym bohaterem jest Piotrek, nastoletni
chłopiec, który zawiera osobliwą przyjaźń z sąsiadem z bloku, panem
Aleksandrem, niegdyś żołnierzem Armii Krajowej. Emeryt, w zamian za przynoszenie
mu zakupów, opowiada chłopakowi swoje życie oraz pokazuje tytułowy stereoskop.
Opowiadanie utrzymane jest przez większą część czasu w smutnej, wręcz
depresyjnej atmosferze, ukazując zarówno problemy byłego AK-owca w
socjalistycznym ustroju, jak i trudności w funkcjonowaniu starszego,
schorowanego człowieka.
Kończąc, "Szewc z Lichtenrade" rozczaruje
większość osób, która miała styczność z wcześniejszymi opowiadaniami Pilipiuka.
Autor nie zaprezentował w opowiadaniach nic nowego - wykorzystuje w większości
utarte przez niego samego schematy, jak choćby alternatywna historia świata,
zmieniająca wszystko na niekorzyść III Rzeszy, czy też bardzo
charakterystyczne, podobne do siebie rozmowy głównych bohaterów z przypadkowymi
osobami (mieszkańcami wiosek, kamienic, itp.), które powtarzają się w
większości opowiadań. Nowością jest natomiast pewne podejście Pilipiuka do
elementu fantastycznego zawartego w jego dziełach. W odróżnieniu od opowiadań z
poprzednich antologii tutaj zjawiska paranormalne stanowią jedynie pewne tło,
niekoniecznie nawet występując w opowieści.
Dzięki temu zabiegowi opowiadania mają większy klimat i chociaż akcja
nie posuwa się szybko do przodu, historie opowiedziane w tym zbiorze potrafią
wciągnąć. Niewielkie niezadowolenie mogą jednak wywoływać zakończenia historii,
które dość często pozostawiają u czytelnika pewien niedosyt.
Jest to zbiór opowiadań, który nie jest zły, nie jest też
jednak wybitny. Stałych czytelników twórczości Pilipiuka może on nieco
rozczarować, ale jeśli podejdzie się do niego bez większych wymagań, to z
pewnością da on wiele przyjemności podczas lektury. Cały zbiór czyta się jak
każde dzieło Andrzeja Pilipiuka - szybko i lekko, bez większych chwil znużenia.
Ojj czy rozczaruje?;p Moim zdaniem nieco pochopne słowa. Twórczość Pilipiuka...hmm tematyka, zwłaszcza w opowiadaniach, może i nie jest jakoś super różnorodna, ale pomysły to on ma świetne:) Każdy bezjakubowy zbiór jest jak dla mnie wybitny.
OdpowiedzUsuńCóż, mnie rozczarował, bo zbiór na tle wszystkich poprzednich wypada moim zdaniem słabo. Żadne opowiadanie mnie nie porwało, w żadnym nie poczułem jakiegoś powiewu świeżości. ;/
OdpowiedzUsuń