wtorek, 1 stycznia 2019

Moje ukochane poradniki + książki rozwojowe do przeczytania w 2019 roku



Dokładnie 3 lata temu, 1 stycznia 2016 roku, publikowałam dla Was tego posta. Wymieniłam w nim kilka poradników, które były dla mnie bardzo ważne. Z niektórych z nich korzystam do tej pory! Jako że początek roku to czas postanowień i planów, do których nierzadko potrzebujemy motywacyjnego kopa, postanowiłam nieco tę listę zaktualizować i pokazać Wam kilka książek, które w minionym roku w jakiś sposób zmieniły moje spojrzenie na świat. Wszystkie dotyczą tematów ważnych i łączy je istotna cecha, jaką jest lekkość pióra autora.


Amy Morin  13 rzeczy, których nie robią silni psychicznie ludzie



Nie będę się na temat tej książki jakoś szczególnie rozpisywała, bo doczekała się recenzji oraz wspomnienia w ulubieńcach roku. Powiem tylko, że to jeden z tych poradników, które są naprawdę dopracowane: widać, że autorka ma wiedzę i praktykę z zakresu psychologii, a przy tym potrafi przekazać ją w lekki i interesujący sposób, posługując się odpowiednio rozbudowanymi, ciekawymi przykładami. W dodatku mnie bardzo spodobało sie operowanie na błędach, tj. opisywanie, co może pójść nie tak i omawianie przyczyn negatywnych zachowań. To zupełnie inne podejście, niż zwykle widujemy w poradnikach. I choć mogłoby się wydawać, że skupienie na negatywach sprawi, że poradnikowi zabraknie optymistyczniego wydźwięku  nic bardziej mylnego! Autorka pozostawia czytelnika pełnego nadziei mądrej, bo płynącej z solidnych podstaw do zmiany.





Charles Duhigg  Siła nawyku + Mądrzej, szybciej, lepiej



Książki Charlesa Duhigga znam już od kilku lat (w 2017 roku przygotowałam nawet całkiem zacny tekst na ich temat, w którym, o ironio, piszę, że poradniki nie są dla mnie), ale do poprzedniego zestawienia się nie załapały i dlatego postanowiłam o nich wspomnieć. Z resztą w tym roku planuję do nich wrócić i przypomnieć sobie zawarte w nich wskazówki. Dla tych spośród Was, którzy chcą zbudować nowe nawyki lub wykorzenić stare, ale ciągle mają z tym problem, ta książka może okazać się nieocenioną pomocą. Autor w ciekawy sposób opisuje, czym tak naprawdę są nawyki, jak się tworzą oraz w jaki sposób możemy nad nimi pracować. Podaje nam dokładnie tyle wiedzy, ile powinniśmy mieć, by zrozumieć mechanizmy rządzące naszą psychiką w tym obszarze; w dodatku jest to wiedza konkretna, poparta wieloma źródłami. Do tego przykłady zawarte w książce pochodzą z kulisów pracy wielkich korporacji  fajnie jest móc tak po prostu podejrzeć te mechanizmy.




Robin Norwood  Kobiety, które kochają za bardzo



Kim jest kobieta, która kocha za bardzo? To ta, która całą siebie, swoje życie i samoocenę postrzega przez pryzmat związku. Ta, która bezustannie się poświeca, żyje w strachu przed samotnością i nie potrafi stworzyć pozytywnej relacji. Tak, która w kontakcie z drugim człowiekiem gubi siebie i bardzo szybko uzależnia się od drugiej osoby. I choć autorka prezentuje nam kobiety o bardzo skrajnych sytuacjach życiowych (głównie związanych z uzależnieniami w domu rodzinnym), to mechanizmy rządzące ich psychiką są znacznie bardziej uniwersalne, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. 

Na 8 marca szykuję zestawienie książek, które polecam każdej kobiecie. Mogę zdradzić, że ta książka się w nim znajdzie. Nie jest łatwa, Nie jest przyjemna. Ale jest naprawdę bardzo, bardzo dobra.




Jen Sincero  Finansowy kozak


Bardzo długo zastanawiałam się, czy umieszczać tutaj tę książkę, bo mam z nią prawdziwą love-hate relationship. Z jednej strony jest napisana w najgorszym amerykańskim stylu (możesz wszystko!), a do poważnych finansowych tematów miesza tzw. coachingowe brednie (patrz ten rysunek), jednak muszę przyznać, że znaleźć w niej można również wiele wartościowych wskazówek dotyczących finansów. Zwłaszcza ćwiczenia, które znajdziemy w każdym rozdziale, pozwalają nam odkryć, zrozumieć, a ostatecznie również zmienić swój stosunek do pieniędzy. Głównie ze względu na nie jeszcze nie pozbyłam się swojego egzemplarza.

Na pewno nie jest to idealna pozycja dla tych, którzy mają alergię na motywacyjne banały i oklepane historie, a także przesadne uduchowienie racjonalnych tematów (np. przez afirmację). Ale sądzę, że do wielu trafi lekki styl Jen i przyjemna objętość książki.






W ramach bonusu prezentuję Wam, jakie książki rozwojowe planuję przeczytać w 2019 roku. Większość z nich odkryłam dzięki kanałom na zagranicznym Youtubie, niektóre podczas czytania innych książek (autorzy często dzielą się własnymi inspiracjami, albo lekturami uzupełniającymi jakiś temat), a kilka po prostu zainteresowało mnie opisem i tematyką. Po zrobieniu zdjęcia odkryłam, że to nie wszystkie pozycje tego typu, jakie kryje mój stos "do przeczytania", ale cóż  niech inne pozostaną niespodzianką. :) 

A Wy, czytacie poradniki? Korzystacie z nich do dokształcania się i samorozwoju? Jestem bardzo ciekawa wszelkich opinii! 

Szczęśliwego Nowego Roku!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są dla nas źródłem siły do prowadzenia bloga i wielkiej radości, dlatego też będziemy wdzięczni za każdy pozostawiony przez Was ślad.